STRIPMUSEUM TE ROTTERDAM (I)

1-stripmuseum

 ‘Hé’, zegt Anneke die de krant leest, ‘weet je hoeveel allochtonen er in LA zijn? Meer dan de helft van het aantal inwoners.’ Ik zeg: ‘Ja, dat weet ik, net zoals in Rotterdam.’ Dat laatste weet ik eigenlijk niet zeker, maar ik weet dat het er wel verdomde veel zijn. Rotterdam, ik moet er weer eens naar toe, de vinger aan de multiculturele pols houden. Ik heb gelezen dat er een stripmuseum is geopend. Het tweede na Groningen, met nog meer vierkante of kubieke meters. Daar kan ik dan ook mooi meteen naar toe. ‘Ik ga woensdag naar Rotterdam’, zeg ik. ‘Heb je dan vrij reizen?’, vraagt ze. We hebben allebei een oudelullenkaart van de NS met zes dagen vrij reizen per jaar, keuzedagen noemen ze dat. ‘Ja’, zeg ik. ‘Zul je dan niet vallen?’, vraagt ze. Nee mamma, denk ik. De vorige keer was ik met mijn zonnebril op de metro ingegaan en had een afstapje gemist, voet verstuikt. Twee weken had ik lopen strompelen en kon ik Bella maar met moeite uitlaten.

 Ik ben te vroeg in het station, kwart voor negen. Net als de vorige keer. Toen zag ik een rechtstreekse trein naar Rotterdam klaarstaan, vertrek 8.54 uur. Ik neigde tot instappen, wat maakten die paar minuten nu uit. Maar op een keuzedag mag je pas na negen uur vertrekken, eerst moet het werk- en leervolk weg. De trein reed weg zonder mij en om de tijd te doden liep ik naar een mevrouw in een hokje. Ik vroeg haar wat er gebeurd zou zijn als ik was ingestapt. Ze vroeg mijn OV-kaart, scande die en zei: ‘U bent te vroeg ingecheckt. U betaalt nu de reis.’ ‘Huh?’ ‘Ik haal de reis er weer af en u moet wachten tot negen uur of een paar minuten ervoor en dan kunt u inchecken.’ Deze keer haal ik dus koffie en wacht tot inchecken tot een paar minuten voor negen. Ik pak de internationale trein van 9.03 uur, die prompt op tijd vertrekt, maar in Deventer klerelang stilstaat. Wonder boven wonder wacht de aansluitende trein nog in Amersfoort, hij vertrekt vier minuten te laat.

 1-centraal-station

De trein nadert Rotterdam en ik verbaas me er weer eens over dat je zo vanuit de weilanden en het groen ineens op het Centraal Station van een wereldstad staat, zonder iets van die stad gezien te hebben. (Later zegt Rogier dat dat door de dierentuin komt.) Voor ik de metro neem, loop ik naar buiten om dan eindelijk de skyline, en het gewoel van een wereldstad te zien. En het prachtige station natuurlijk. Dan loop ik weer naar binnen naar een poortje van de metro . Maar die laat me er niet in, te weinig saldo. What the fuck! Ik heb een losse OV-kaart en die heb ik in Hengelo nog gecontroleerd en toen stond er €20 op. Hoe kan dat nou? Een oplaadpunt zegt: €0, 00. Hoe kan dat nou? Waar en hoe ben ik genaaid? Ik zet er €15 op en neem de blauwe metro, eindbestemming De Akkers, en stap bij halte Rijnhaven uit. In de verte ligt Katendrecht, daar is het flippermuseum, waar ik eens op een regenachtige en winderige dag met Otto en Lukas was.

2-afrikaandermarkt

Na tien minuten kom ik bij de Afrikanermarkt, geweldige markt. Het doet me denken aan de maandagmorgenmarkt in Ede, zo’n 60 jaar geleden. Rechte rijen kramen naast elkaar waardoor je goed het heen en weer kunt krijgen. Zelfde drukte, maar met andere mensen. Geen boeren en burgers maar wereldtypes. Het klopt, 80 % non-whiteys. Veel groente en fruit, avocado’s en bakbananen. Hoofddoekjes. Negers. Marokkaanse moeders geheel ingepakt met babywagens en kinderen. Turken, Chinezen, Indo’s. Met ontzag kijk ik naar een zwarte vrouw met een enorme haartoren op haar hoofd. Kruiden, DVD’s, vis, kinderspeelgoed. Ik loop heen en weer. Hoe laat zou het zijn? Ik zie een kraam met horloges, zal ik daar even vragen, ik hou me in. Leer, riemen. Vietnamese loempia’s. Iedereen lijkt het naar zijn zin te hebben. Veel gepraat en gelach, mensen raken elkaar aan, maken geintjes. Een vrolijke boel, dat kan ik me van Ede niet zo herinneren.

 3-afrikanermarkt-2

Leuk hoor! Ik eet een bakbanaan en loop terug naar metro Rijnhaven. Nu heb ik uitzicht op de Erasmusbrug. De Maas, het nieuwe gebouw De Rotterdam van Koolhaas. De zon komt achter een wolk vandaan, het wordt warmer, ik doe mijn jas uit, 21 september, de herfst is begonnen. Ik ga maar weer eens naar de Markthal. De metro staat er al. Bij het instappen bots ik tegen een blanke jongen aan, type tatoe en kort lontje. ‘Kijk uit, lul’, bijt hij me toe. In het halletje staat hij vlak bij me, kijkt me vuil aan en wil nog dichterbij komen. ‘Pacificeren Koos’, denk ik en ik vraag hem vriendelijk:

  • Weet jij hoeveel mentaal gedepriveerden er in Nederland zijn?
  • Huh?
  • 20 %!
  • Laat ze oprotten.
  • En weet je hoeveel dat er zijn?
  • Huh!  
  • 3.4 miljoen.

4-marktvloer-image

Ik loop door de coupé in, na zo’n tien meter hoor ik nog het kraken van zijn beetje hersenen. Bij de Beurs stap ik uit en loop over Blaak naar Blaak. Naar de Markthal, het zoveelste wereldwonder. Een poosje kijk naar de zijkant. Niks bijzonders eigenlijk, een flatgebouw met appartementen, alleen heeft het naar boven toe een ronding. De voorkant, nu zie je dat het een hal is met een platte voorkant van spiegelglas. Daarin zie je de woontoren van Piet Blom, tenminste vanaf het punt waar ik sta. Ik loop naar binnen en zie inderdaad een markthal met kraampjes en veel soorten eten. Maar het verschil met de Afrikanermarkt kan niet groter zijn. Een dure yuppenmarkt met toeristen uit het hele land en ver daarbuiten. Weer die appartementen maar nu van de andere kant. En het wonder, de beschildering. Ademloos kijk ik ernaar tot ik een stijve nek krijg. Uren kan ik ernaar kijken.

 5-panorama-markthal-rotterdam

Ik ga lopen. Lopen, kijken, botsen. Ik koop een ijsje, €2,90, ik pak mijn portemonnee, maar je kunt alleen maar pinnen. Maar ik ben meegegaan in de vaart der volkeren en pak mijn pinpas met het speciale tekentje dat ik niet hoef te pinnen. Buiten ga ik ergens zitten, eet mijn ijsje en kijk. Station Blaak. Hoogbouw. Een kerk. De kubuswoningen van Piet Blom. Ineens ben ik 30 jaar terug in de tijd. Met Anneke en de kinderen gaan we een kubuswoning bezichtigen. Vreemd en raar. Een huis op een punt, de verhoudingen klopten niet. Stel je voor, je woont hier, wil je stoel in de hoek zetten en naar buiten kijken. Het was niet zo hoog, maar toch kreeg ik er hoogtevrees van. Nachten erna droomde ik nog dat ik door het huis rolde. In Hengelo staat de Kashba, ook van Piet Blom. Weer zo’n intrigerend en vreemd bouwsel. Kruip-door-sluip-doorgangen en -bochten. Al had je een adres, het was niet te vinden. Kennissen en studenten woonden daar. Feesten in de grote kamer met een balkon vanbinnen. Vanaf dat balkon kon je de feestvierende menigte toespreken of -schreeuwen. Ook bier naar beneden gooien was leuk. En je kon je geliefde vanaf beneden een aubade brengen, wat ongetwijfeld gebeurde, maar wat ik nooit gedaan heb.

 6-markthal

Het stripmuseum, daar kom ik voor. Wijnhaven 32. Loop op goed geluk een brug op, de Andre van der Louwbrug. In de verte de Willemsbrug en nog verder de Erasmusbrug. En natuurlijk de Maas, heel veel Maas, breed, water, veel water, en daarboven de zon en de wolken. De Maas trekt, ik moet er naartoe. Trappen af en daar is ze dan. Ik loop, achter me een groep kwetterende Chinezen. Kinderkopjes. Na een minuut of 20 loop ik weer terug. Ik zie nu de Rotterdamse Hogeschool, ik ben daar wel eens geweest voor samenwerking aan een internationaal project. Maar ik denk niet dat het hier was, ze hebben zeker meer vestigingen. Toen al was me het grote aantal allochtone studenten opgevallen. De Wijnhaven is een soort grote driehoek met rondom water en erop veel lelijke gebouwen. Jufferstraat, Bierstraat, in Den Haag heb je de Bierkade. Een groot onopvallend gebouw aan de Wijnhaven, grote striptekeningen en het woord STRIPS. Bestemming bereikt. Ik ga een hal binnen, zie rechts een soort stripwinkel en links een toonbank met een man en een mevrouw erachter. Ik zeg dag en dat ik uit Hengelo kom voor hun museum. ‘Goh’, zegt de mevrouw vol ontzag. ‘Een heel eind’, zegt de man, terwijl hij kijkt of hij een vreemde diersoort ziet. ‘Kan zeker niet met de museumjaarkaart?’, vraag ik. ‘Nee, vanaf januari’, zegt de mevrouw. ‘Maar ik heb wel dit’, zeg ik en haal als joker de bon uit Spoor tevoorschijn. Dat kan, korting €6,25, de helft dus. De mevrouw moet het nog leren, want de man helpt haar met de kassa. ‘Hoe werkt het hier?’, vraag ik. De mevrouw legt een en ander uit, ook zegt ze dat alles nog niet helemaal af is. Ze zegt een zin met het woord ‘grafisch’ erin, maar dat snap ik niet. Daarna pakt ze een plattegrond en wijst de weg. ‘U moet hier naar de lift en dan naar de tweede verdieping. Dan hebt u hier het eerste deel van de collectie en daarna gaat u over de loopbrug hier naar het tweede deel. Dan kunt u naar de eerste verdieping. Daar is de speciale tentoonstelling over Martin Lodewijk. En hier op de begane grond is nog een soort striptuin voor de kinderen. U komt daar via de wenteltrap. En als u dan naar de uitgang wilt, moet u weer de wenteltrap nemen, want er is geen directe toegang hier naartoe. Dan neemt u weer de lift.’ ‘Of de trap’, zegt de man terwijl hij naar mijn buik kijkt. ‘Ik snap het’, zeg ik en wil op pad gaan. ‘Nee wacht’, zegt de man en hij smoest wat met de mevrouw. ‘O ja’, zegt de mevrouw, ‘u moet nog een bandje om.’ Ze doet me een knalgeel bandje om waarop vele malen STRIPS staat. ‘Dan kunt u er als u wilt even tussenuit, iets drinken of een hamburger eten en dan kunt u er zo weer in.’ ‘Handig’, zeg ik maar en mag nu doorlopen.

7-kubuswoningen

 

2 thoughts on “STRIPMUSEUM TE ROTTERDAM (I)

  1. een dagje rotjeknor , zeer zeker de moeite waard
    ja denk er om , te vroeg inchecken kan je veel geld kosten , net als zo’n duur ijsje 🙂
    en weet je al waar die €15,00 van de ov kaart gebleven zijn
    komend van die kant rijd je mooi langs blijdorp , moet ook een bezoek waard zijn
    net als al wat jij bezocht , al trekt zo’n markthal mijn nu niet
    ik hoop dat stripmuseum was wat je er van verwachte

    Like

Geef een reactie

