WAR & PEACE

war Leo Tolstoj schreef in 1869 de roman Oorlog en Vrede. Het verscheen als feuilleton in een krant en sloeg in als een bom. Een echte soap, maar dan een heel goede soap: goede karakterisering, ronde karakters, historische achtergrond en veel filosofische uitweidingen. Het verhaal gaat over enkele adellijke families in Petersburg en Moskou tegen de achtergrond van de oorlog met het Frankrijk van Napoleon. Het verhaal begint in 1805 en eindigt in 2014. Dus heel veel oorlog en een uiteindelijke vrede voor de overgeblevenen, sadder but wiser. oorlog, vrede ook

Ik kocht het boek op 21 november 1964 in Ede, ik was net 20 jaar. Geen feuilleton maar vier delen met in totaal 1289 bladzijden. Vertaald in 1949 door Dr. A.E. Boutelje. Ik vond het prachtig. Later heb ik het nog een keer gelezen. De veel betere vertaling van Yolanda Bloemen en Marja Wiebes van een halve eeuw later heb ik toen (helaas) maar niet meer gelezen. waroud

Want inmiddels werd het verhaal ook verfilmd. Dat is vragen om moeilijkheden, heel veel gebeurtenissen en maar liefst 580 personen, maak daar maar eens een film van. Dan krijg je een uittreksel, een geraamte zonder vlees. In 1956 kwam er een film met Audry Hepburn en Henry Fonda, ik heb hem een paar keer gezien, de kritieken vinden deze film nogal truttig. De Russen dachten het in de Sovjet-tijd beter te kunnen. Ze maakten in 1966 een versie van ruim zes uur, de regisseur was  Sergey Bondarchuk. Deze film geldt als een klassieker, maar bijna niemand heeft hem gezien. Ik wel, op een avond en een deel van de nacht in de bioscoop van Hengelo, jaren geleden. Ik was behoorlijk onder de indruk. war2

Januari 2016 vertoonde BBC1 het eerste deel van een zesdelige serie van War & Peace. Zes delen van een uur. Ik las erover en dacht: Die wil ik zien. Het is een Brits-Amerikaanse serie onder regie van Tom Harper. Begin augustus lag de serie (twee Blu-Rays, 8 afleveringen) bij de bieb in Enschede. Anneke en ik keken er afgelopen week naar. Het verhaal was niet onbekend, maar boeide toch. Paul Dano speelde de wereldvreemde Pierre Bezukhov, die ineens van onecht kind een schatrijke baron werd (Net Harry Potter, zei Anneke). Lily James speelt Natasja, ook wel Natalja, Rostova, ze heeft een lichte neiging tot een overbeet en komt daardoor superschattig over. Lily James, waar ken ik die van, o ja, Downton Abbey, ook zo’n soap. En de ernstige Andrej Bolkonsky wordt gespeeld door James Norton. Alle Russen en Fransen spreken Engels, dat is wel raar, de Fransen met een Frans accent, dat wel. Maar je went er wel aan. De muziek helpt daarbij, want die is Russischachtig met veel fragmenten uit de Russisch-orthodoxe muziek. warrig

Wat de serie echt fantastisch maakt zijn de beelden. Ik las vroeger met mijn kinderen vaak de meest mooie prentenboeken, Sendak, Ungerer, dat werk. Je ziet een prachtige plaat, kijkt je ogen uit, slaat de bladzijde om en weer zo’n mooie! Zo is het ook in deze serie. Japonnen, uniformen, de meest bizarre petten, tressen, balzalen, paleizen. En dan de natuur: winter, sneeuw, een slee en kijk eens naar de laatste scènes, vrede, een lentebos, lichte, magische kleuren. Het is bijna kitsch, de serie War & Peace is een plaatjesboek. war3

En ik heb goed nieuws. 23 augustus start BBC First met deze serie, met Nederlandse ondertiteling. Ik zag op deze seriezender al enkele mooie series (o.a. Mr. Bean als Maigret!) en nu dus War & Peace. Ikzelf heb een Ziggo pluspakket en dan heb je de zender op kanaal 22. Dus, bekijk het maar.

One thought on “WAR & PEACE

Geef een reactie

