TYPICAL AMERICAN THINGS 1

DSC04824

Als je me een jaar geleden had gezegd dat ik op 24 april 2016 in een mooie en comfortabele Nissan Sentra van Hollywood naar Santa Monica zou rijden om daar eens lekker de zee in te gaan, dan had ik ernstig getwijfeld aan je zicht op de werkelijkheid. Nu laat ik me echter met het grootste gemak zinsneden ontvallen als ‘Onlangs toen ik in El Ee was…’.

Met Otto ging ik enkele weken naar Amerika. Californië om precies te zijn. Om misverstanden te voorkomen, zei Otto vaak ‘He’s my dad’. (Mij overkwam het omgekeerde. Ik zag in San Francisco een leuk bruin café met grote ramen, Twin Peaks. Wij naar binnen, het was er aardig druk. Otto ging naar de w.c. en ik zag ineens een tafel leeg komen. Ik ging alvast zitten. Twee mannen vroegen of ze erbij mochten komen zitten. Ik knikte en ze stelden zich voor. We raakten aan de praat. Bill woonde in SF en Jack in Thailand, waar hij wel met Dutch expats bridge speelde. Ik vroeg of ze wel vaker in Twin Peaks kwamen. Een keer per week, zei Bill. Otto kwam er aan en ik zei: ‘That’s my son, Otto’. Er kwam een derde man bij, hij kwam uit Chicago en Otto nam het basketbal met hem door. Bill en Jack leunden achterover en zeiden niet zo veel meer. Otto dronk zijn waterige bier op en we gingen verder. ‘Weet je wel dat je in een homokroeg was?’, zei Otto. Het was me niet opgevallen. Ook de veelkleurige vlag niet, die boven de huizen wapperde. Wel begreep ik nu beter wat Jack in Thailand deed. Ik had ook de naam van ons hotel genoemd, Otto dacht dat straks onze gang vol homo’s zou staan.)

Otto maakte tijdens deze reis 1000 foto’s met zijn nieuwe Samsung Galaxy en ik ongeveer 700 met mijn verouderd Sony cameraatje. Uiteraard ben ik nu met een schitterend fotoboek bezig, maar als afgeleide wil ik op deze plaats nu en de komende dagen enkele TAT’s plaatsen. We zagen namelijk al gauw dat Amerika niet in alle opzichten op Europa leek (wel andersom, want het is ongelooflijk hoeveel we van overdaar hebben overgenomen). We besloten een lijstje te maken van deze TAT’s, ofwel Typical American Things.

OP WEG

Met Bart (een trein) gingen we van het vliegveld SFO naar San Francisco, station Powell Street (Powell hoor je als insider te zeggen). Gezellige boel daar, maar wij sjouwden met een koffer achter ons aan en moesten naar Sutter, Beresford Hotel. We hadden wel benul van waar we heen moesten, maar konden op kruispunten niet overal meteen de straatnamen zien. Tot we naar beneden keken en op iedere hoek van de stoep de straatnaam in het beton zagen gekrast. Zeer handig, je moet er maar opkomen. SF (27)Onze eerste TAT! Er is daar over de ruimtelijke ordening duidelijk nagedacht. Het stratenplan (zeer lange straten in vierkanten en rechthoeken over de stad gelegd) is doorzichtig, je rijdt 15 miles over de Santa Monica Boulevard en bent aan het strand. Sunset Boulevard, waaraan ons hotel lag, is 40 miles lang. Ook het wegenplan kent systematiek: oneven wegen van noord naar zuid en even wegen van oost naar west.

 

De plaatsing van de stoplichten is ook redelijk gebruikersvriendelijk. In Nederland zit je nog wel eens je nek in zeven bochten te wringen om te kunnen zien of het al groen is. In Amerika zetten ze de stoplichten gewoon aan de overkant van de kruising, makkelijk zat.DSC04944

 

Buiten de stad reden we op drie soorten wegen: de highway (max. 45 miles), de freeway (max. 55) en de interstate (max. 65). Niet al te hard dus, meestal hield men zich daar keurig aan, de Amerikanen rijden minder opgefokt dan de gemiddelde Europeaan. En als je iemand wat raar zag rijden, kon je opbellen. Om de zoveel miles stond er de aansporing: Report drunken drivers, call 922.

 

De wegenborden zien er artistieker en leuker uit dan bij ons. Een beetje art decoïg.

 

In de souvenirwinkels kun je volop bordjes kopen van Hihgway 1 of Route 66 (beide eindigen in Santa Monica!). Ook nummerborden trouwens, want elke staat heeft zijn eigen, vaak mooi vormgegeven nummerbord. Otto was ze al gauw aan het sparen. In Nederland tref je ook niet vaak een waarschuwing tegen bijen of een steep slope aan.

 

2 thoughts on “TYPICAL AMERICAN THINGS 1

    • het is een paar dagen terug dat ik door het westen van dat land trok , 1976
      maar er is kwa borden en straten dan niet zoveel veranderd , oorzaak , ruimte 🙂
      en wat er hier is over genomen vandaar zijn niet de mooiste of beste dingen , helaas

      ik mis hier de publiceren knop

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

