DE DOCUDRAMA’S VAN DAVID SIMON

m_234_treme4_1sht_v5

Wegens vergaande uithuizigheid deze keer een tussenblog. Je weet dat ik voor de website Mijnserie.nl geheel gratis recensies schrijf over tv-series. Ik zal nog eens met een tv-series-toptien komen. The Wire staat zeker in de top. Carnivale ook, ik heb net het eerste seizoen weer eens bekeken. Treme (spreek uit: Truhmee) staat er ook bij, op welke plaats weet ik nog niet. Treme laat het leven van de inwoners van New Orleans zien na de ramp met orkaan Katrina. De inwoners van New Orleans en in het bijzonder van Treme (de oudste zwarte stadswijk van Amerika) hebben last van de toenemende criminaliteit, bureaucratie, corruptie en bestuurlijke incompetentie. The Wire en Treme vallen onder het genre docudrama. David Simon is de bedenker en schrijver van beide series. Hij woont in Baltimore waar nu rassenrellen zijn, wie The Wire zag verbaast zich daar niet over (zie ook het recente Volkskrantartikel hieronder). Simon noemt de serie Treme ergens een visual novel. Hij wijst erop dat de (muziek)cultuur als eerste weer naar New Orleans terug kwam en dat wilde hij laten zien. Dat is dan goed gelukt. De muziek is prominent aanwezig: New Orleans jazz natuurlijk, maar ook cajun, folk, hiphop, oude jazz en combinaties hiervan. Ik besprak Treme 2 voor Mijnserie. Na seizoen 4, het laatste, stuurde ik ook daarvan een recensie in. Maar ze vonden hem te kort! Dus jullie hebben bij deze de primeur!!

Nogmaals: klik op de foto/bijlage en je krijgt hem vergroot op het scherm

Nogmaals: klik op de foto/bijlage en je krijgt hem vergroot op het scherm

TREME 4
Soms ben je lange tijd ergens niet meer geweest. Op een dag kom je er terug. Alles voelt meteen vertrouwd aan, je kent de weg, weet wie waar woont en welke eigenaardigheden de bewoners hebben. Je hoort ook meteen de laatste nieuwtjes: wie er slecht aan toe is (kanker!), wie het met wie doet, wie weer bij elkaar zijn en wie juist uit elkaar zijn.

Zo ging het mij toen ik Treme, seizoen 4 bekeek. Het was ruim een jaar geleden dat ik Treme 3 had gezien, en nog langer geleden dat ik seizoen 2 voor Mijn Serie recenseerde. Treme 4 is weer zeer de moeite waard: voortreffelijk gespeeld, goede en snel vertelde verhalen en weer heel veel fijne muziek.

Dat had zo nog vele jaren door kunnen gaan en ik zou me niet verveeld hebben. Er is nog voldoende stof voor 100 verhalen over het New Orleans van na de overstroming (seizoen 4 speelt in 2008, Obama is net gekozen), over de wederopbouw, de bijbehorende corruptie, louche politiepraktijken, en burgers die niet bij de pakken neerzitten. Citaat: we love the city, but we it need to love us back. Maar seizoen 4 telt slechts vijf afleveringen en het zijn ook meteen de laatste. En ik denk dat het heel verstandig is te stoppen op je hoogtepunt. In de laatste aflevering worden alle eindjes aan elkaar geknoopt en afgehecht. Dat geeft soms het gevoel dat je naar een feel-good-movie zit te kijken; Treme is natuurlijk óók een heel goede soap. En wat is daar mis mee?

treme_wendell_pier_2012832btreme

Geef een reactie

