BESTE ENQUETEURS VAN DE CITROENGARAGE

Beste enquêteurs van de CitroenGarage,

Op de rekening van 26 september (die ik nog niet betaald heb trouwens) vermeldt mijn Citroen-garage: “Binnenkort ontvangt u van Citroen per e-mail een enquette. Zou u zo vriendelijk willen zijn deze ingevuld te beantwoorden.” Ik ben blij met deze – wat krom geformuleerde – aankondiging, want ik wil graag wat opmerkingen kwijt over mijn avonturen van de afgelopen maanden met mijn Citroen C4. Dus, dank dat jullie dat willen weten. Ik ga maar niet in op al jullie losse vragen, of ik netjes behandeld werd en wel een vervangende fiets kreeg en zo. Ik zal mijn antwoord netjes chronologisch geordend opschrijven in het blok voor overige opmerkingen.

In mei 2014 heeft de Citroen-garage tijdens een grote beurt van alles vervangen o.a. de remschijven en -blokken. Ook werd de rest goed gecontroleerd (bv de accu) blijkens een bij de rekening (€ 680,07) gevoegd overzicht. Op 19 juli stopte ik op een parkeerplaats langs de A1 op weg naar huis, na heerlijk te hebben gezwommen in het Hulsbeek, Oldenzaal. Toen ik even later weg wilde rijden gaf de auto geen sjoege. Kan gebeuren, ANWB gebeld, die na wat controles ontdekte dat er een zekering was doorgebrand. Zekering vervangen en de auto startte weer. De wegenwachter gaf mij wel aan dat een doorgebrande zekering een signaal was en zo voor de zekerheid waarschuwt, de naam zegt het al. Vergelijk het met een stop die doorbrandt, zo zei hij, dan is er ergens iets niet pluis. Ik dacht met jeugdige overmoed, nou dat zien we dan wel weer.

Op vrijdag 31 juli wilden mijn vrouw en ik boodschappen gaan doen. Weer startte de auto niet. Ik dacht ‘dat zal de zekering wel weer zijn’ en fietste naar de Citroen-garage. Ik kreeg wel 3 gele zekeringen mee. Maar dat hielp dus niet. Ik weer op de fiets naar de garage. Daar zei men mij, dat ze vanwege de vakantie voorlopig niets konden doen, ik moest de ANWB maar bellen. (“U kunt hem hier neer zetten, dan bent u 18 augustus als eerste aan de beurt.”) De ANWB gebeld. Moest wel een aanvullende woonplaatsservice afsluiten voor € 20,- en daarbovenop om onduidelijke redenen een soort boete van € 50,-. Na een half uur was de wegenwachter er al, controles en de hele rimram. De accu was stuk of op of zo. Hij kon er meteen een nieuwe inzetten voor € 119,- euro all in. Dat moest dan maar. Gelukkig waren de winkels tot 8 uur ’s avonds open, zodat we nog boodschappen konden doen.

Wat waren we blij met deze gloednieuwe accu, nu was het gezeik afgelopen. Om het te vieren gingen we een weekend op familiebezoek in Leiden. Op de terugweg op zondag 24 augustus kwamen we op de A1, zo’n 30 kilometer van huis, in een file terecht en stonden stil. Ik dacht nog ‘kan ik de motor wel afzetten’, maar met een nieuwe accu moest dat kunnen. Na een klein uur op de linker rijbaan stilgestaan te hebben, kon er weer gereden worden. Starten… en niks. Ik weet niet of jullie op weg naar een enquête wel eens in een niet startende auto hebben gezeten met achter je een acht kilometer lange rij grommende monsters die maar 1 ding willen namelijk snel naar huis? Nou, dan stel je geen vragen meer! Gelukkig werden we naar de pechbaan geholpen door aardige mensen. En de ANWB maar weer bellen. Toen die er was het hele verhaal weer verteld, controles en de hele rimram. Hij zei: ‘het is de startmotor, ik trek u wel aan, waar heeft u het sleepoog?’ Sleepoog? Nooit van gehoord, ik ken wel een leepoog. Bleek bij de reservewiel te zitten. Aanslepen, motor start en weer op weg naar huis. De volgende morgen de Citroen-garage gebeld. Ze kwamen de auto wel halen. Aanduwen en daar ging-i.

De volgende dag al werd ik door de garage gebeld. Ik kon de auto halen. Ze hadden er een zwaardere zekering ingezet, de gele, weer op positie 8, nu 25 in plaats van 20. 25 wat? Dat zou het euvel verhelpen, zo verzekerde de monteur. Ik had die signaalfunctie nog in gedachten en begon over de startmotor, maar ik moest eerst maar eens afwachten. En als het weer mis ging dan moest ik meteen bellen. Dat gebeurde dus de dinsdag daarop, 1 september. Mijn vrouw was bij mijn zoon geweest in de Bachstraat in Hengelo, wilde wegrijden maar niks. Ik fiets erheen, en bel de ANWB. Na een kwartiertje wachten dacht ik, laat ik het nog eens proberen. Ik start en de motor slaat aan. Mijn vrouw vertrekt en ik bel de ANWB dat het is opgelost. Ik fiets naar huis en bij een kruispunt staat mijn vrouw naast de auto op een zeer ongelukkig punt, de motor was afgeslagen en hij deed niks meer. Dus de ANWB maar weer gebeld. Die vervangt een zekering, helpt me de fiets achterin te leggen en volgt ons naar huis, opdat we veilig aankomen. Niks dan lof voor de ANWB, ze zijn zeer klantvriendelijk, rustig en ter zake kundig. De volgende morgen start ik de auto, hij doet het en ik rijd naar de Citroen-garage met de mededeling dat ik het nu helemaal zat ben en dat de onderste steen boven moet komen. Nou, dat vinden zij gelukkig ook. Na een dag belt de garage. Het is gelukt, met ondersteuning van de technische dienst van Citroen is ontdekt dat er een storing in de zekeringenkast zit. Die moet in zijn geheel vervangen worden. Dat moet dan maar. Dan heb ik dus wel een mooie nieuwe zekeringenkast voor maar €395,-

Opgelucht gaat mijn vrouw de dinsdag daarop weer naar mijn zoon. Ik ga de schutting verven, niets kan ons nog gebeuren. Om 5 uur belt mijn vrouw, enigszins aangeslagen. Hij doet het weer niet. ANWB maar weer bellen. Ik ken het nummer inmiddels uit mijn hoofd. ‘Meneer, dat is al de vijfde keer in korte tijd, u moet nu € 50,- betalen.’ Ja, wat kan ik. De wegenwachter hoort het hele verhaal sceptisch aan. Hij denkt toch dat het de startmotor is. Aanslepen en verder maar weer. De volgende dag start de auto wel en ik ga naar de Citroen-garage. Iedereen kent me nu. ‘Meneer, u hadden we hier liever niet gezien’. Ik suggereer toch eens naar de startmotor te kijken, de naam zegt het al. Ze zullen hem onmiddellijk bij een gespecialiseerd bedrijf laten doorlichten. De volgende dag een telefoontje, inderdaad er zat iets storends in, ze kunnen het herstellen. Kost eigenlijk € 295,- maar uit coulance wordt er maar € 195,- gerekend, wat op de rekening trouwens niet terug te vinden is. Boffen wij even.

Sindsdien start de auto als een tierelier. Het is een genot. En nu vragen jullie, enquêteurs, of ik tevreden ben met de reparatie. Ik zal niet flauw zijn en beginnen over de ellende die we hebben gehad toen we de Citroen C4 7 jaar geleden gloednieuw kochten. Dat is toen uiteindelijk netjes opgelost. De 6 jaar daarna geen noemenswaardige bijzonderheden en geen een keer de ANWB gebeld. Daarnaast heeft de Citroen-garage ons steeds beleefd en voorkomend te woord gestaan, echt waar, en gedaan wat ze konden. Jullie vragen mij of ik tevreden ben. In principe wel. Maar over drie dingen ben ik minder tevreden.
1. Het kan toch niet zo zijn dat een Citroen-garage doodleuk zegt dat we in de vakantie een paar weken niet geholpen kunnen worden? Daar is de ANWB toch niet voor.
2. Drie van de vijf wegenwachters begonnen over de startmotor, waarom ging er bij de garage geen lampje branden?
3. Ik heb mijn twijfels over de noodzaak van het vervangen van de zekeringenkast, maar dat zal de garage wel, denk ik, niet met me eens zijn.

Dus, beste verwerkers van de enquête: Ben ik tevreden? Nou, niet helemaal.

Met vriendelijke groet,

Koos Close

PS 1
Beste enquêteurs, ik hoop dat jullie het je niet persoonlijk aantrekken. Jullie doen je best en jullie weten ook wel dat zo’n enquête maar een zoethoudertje is om de klant het idee te geven dat hij wat te zeggen heeft.

PS 2
Op 10 oktober kreeg ik een mail van de garage: “Volgens onze informatie is uw Citroen C4 binnenkort toe aan een onderhoudsbeurt.” Ik was echt geroerd door deze zorgzaamheid. Wilt u hun dat ook zeggen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s